Keturunan Syed, Nik dan Wan juga dikaitkan dengan keturunan Nabi Muhammad SAW.

Keturunan Syed, Nik dan Wan juga dikaitkan dengan keturunan Nabi Muhammad SAW. Bagi Nik dan Wan dari Kelantan/Patani, keturunan Nabi Muhammad dalam darah mereka ada kaitan dengan beberapa orang anggota Wali 7 dan kemudiannya Wali 9 yang merupakan menurut sejarah adalah keturunan Nabi Muhammad SAW. Dalam manuskrip peribadi yang berusia beratus2 tahun ada ditulis dengan jelas susur galur keturunan Nik dan Wan yang berakar umbi boleh dikesan bermula daripada Patani.

Penghijrahan keturunan nabi Muhammad SAW Hingga ke Nusantara

Nabi Muhammad SAW> baginda wafat > 4 orang khalifah berakhir > perang saudara, keturunan nabi Muhammad dibunuh dan terpaksa melarikan diri .......... >  lari ke Turki > berhijrah ke India, Kesultanan Delhi. Keturunan Arab di India > Belayar ke Patani dan Champa dalam misi dakwah ke Nusantara> Berkahwin dengan kerabat Patanni > hasil kahwin campur dengan puteri raja, lahirlah keturunan Wali 7 dari keturunan Kesultanan Patani dan kesultanan Melayu Champa> Wali 9 berdakwah di Jawa, kerabat lain tinggal di Patani > berkahwin dengan Putera Raja berketurunan DAENG yang melarikan diri daripada RIAU, Sulawesi (Putera Raja Riau orang Bugis ini ada beberapa orang beradik. mereka melarikan diri daripada SUlawesi, Riau.Mereka tiba di Johor dan berpecah. Ada yang ke Selangor, ada yang ke Pahang, ada yang menetap di Johor dan seorang daripada mereka ke Patani/Kelantan. Mereka inilah yang membawa SILAT GAYONG ke semenanjung tanah melayu) > daripada Patani, berhijrah ke Kelantan > Di Kelantan, NIK terus berpengaruh di dalam istana > Masing2 berpecah mewujudkan beberapa puak NIK di Kelantan.

Comments

  1. Replies
    1. Yer tuan,ramai lagi antara keturunan Nabi Muhammad s.a.w yg masih tak sedar diri mereka dari darah daging keturunan Nabi Muhammqd s.a.w iaitu ahlul bait nabi..keraba sikap tidak amalkan perintah nabi utk pelajari nasab keturunan sendiri yg seperti diperintahkan oleh nabi kepada setiap org agar pelajari nasab supaya tidak putus silaturahim tetapi manusia mengambil mudah tentang nasab dan secara jujurnya hanya beberapa orwng manusia sahaja yg ambil dan amalkan perintah nabi supaya pelajari nasab..hanya org yg belajar nasab keluarganya sendiri lah kebiasaannya sedar mereka adalah dr ketabat keturunan Nabi Muhammad s.a.w

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Keturunan nabi muhammad s.a.w

Silsilah Irfan Darwisy bin Zukifly adalah keturunan Nabi Muhammad s.a.w ke 39